onsdag 17 november 2010

Trappstegsbelysning

I dag har jag varit iväg till Fristad och LEDButiken för att inhandla trappstegsbelysning. Jag hittade denna snygga LED-lampa på nätet för ett par dagar sedan och såg sen att återförsäljaren ligger i Fristad. Kanon, nära och bra och så slapp jag frakten.
Jag tycker att det är så häftigt med vad man kan göra med lite ljus. I vårt hus vill jag utnyttja olika ljuskällor till att skapa dramatik med skarpa kontraster och som skapar snygga skuggspel.
Vi kommer t.ex ha infällda ledspotar i fönsterfodren i alla stora fönster och i vårt sovrum. Up-lights som skall lysa upp vinklarna i ryggåstaket. Belysning bakom handdukstorken. Trappstegsbelysning i trappan. Sen skulle jag vilja har en LED-list som lyser under kökskåpen i golvsockeln, men vi får se om det blir så. Har sett så fräcka bilder på det =) Sen det viktigaste av allt; vilken färg på ljuset skall man välja? Innan jag började titta närmare på belysning tänkte jag lite att ljus är ju ljus. Men nu har vi kommit fram till att vi inte vill ha det traditionella varmvita ljuset som går i gult, utan kommer att ha kallvitt ljus, som går lite åt det blåvita hållet. Jag tycker att det kallvita ljuset ger en mycket mysigare kännsla än det varmvita.

Inga kommentarer: